«Військові обʼєкти»: що відбувається в окупованих РФ портах Херсонщини, Бердянська та Маріуполя?
Як працюють під контролем окупаційної влади порти Бердянська, Маріуполя і Скадовська? Чи використовують їх для перевезення і зберігання російської зброї? Чи можуть окупанти запустити порти на повну потужність і вдосконалити свою військову логістику? Про все це читайте в матеріалі проєкту Радіо Свобода «Новини Приазовʼя».
- Працівники порту Бердянська влаштували страйк, повідомила днями начальниця військової адміністрації міста Вікторія Галіцина. За її словами, до бунту призвела затримка виплати заробітної плати окупаційною владою протягом кількох місяців. «Обсягів роботи у порту менше не стає, а людей, за словами працівників, не вистачає», – написала посадовиця у своєму телеграм-каналі.
- Також вона зазначила, що ті, хто наразі працюють в порту, пройшли ретельну перевірку російськими спецслужбами та безпосередньо співпрацюють з окупантами. Втім, тотальне невдоволення працівників таки змусило окупаційну владу пояснити, чому люди вже два місяці не отримують кошти.
- Зокрема, призначений Росією керувати окупованою частиною Запорізької області Євген Балицький повідомив, що «гроші в порту не виплачують через відсутність російського субсидування». Ситуацію він начебто взяв під особистий контроль і пообіцяв погасити заборгованості. Втім, Галіцина не виключає, що такі події можуть призвести до масових звільнень працівників підприємства.
Бердянськ: «Почали швартувати балкери»
Кореспондент Центру журналістських розслідувань Сергій Старушко розповів «Новинам Приазов’я», що окупаційна влада зараз дуже активно використовує порт Бердянська. За даними супутникових знімків, судна на причалах постійно змінюються.
«Вперше за всі роки окупації вони почали швартувати балкери на тій стороні, де українські сили потопили «Саратов» (російський десантний корабель – ред.). Буквально на сусідньому причалі. До цього, напевно, побоюючись українських ударів, вони тільки ховались там за кранами, скажімо так. А тепер вони стали сміливішими. Тобто вони очікували заходу в порт, десь на відстані кілометрів 30 від берега», – зауважив він.
Основний вантаж, який проходить через бердянський порт – це зерно, каже журналіст. Так було і до окупації регіону.
За словами Старушка, свого часу економічний стан порту був не дуже хороший доти, поки не стали переправляти через порт залізну руду для меткомбінатів, оскільки перестала працювати залізниця з Донецька на Маріуполь.
«Це тільки потрібно було через окуповану Донеччину перевозити цю руду. Логісти «Метінвесту» (компанія, яку повʼязують з українським бізнесменом Рінатом Ахметовим – ред.) прорахували всі можливі варіанти. І тоді місто було просто всіяне цією рудою. Ця руда йшла, йшли гроші, люди працювали. А тепер все, залишилось тільки зерно і металобрухт», – пояснив він.
Перевозять зброю?
Журналіст також не виключає, що на підприємстві присутні російські військові, які використовують порт для перевезення зброї.
«Чи завозять техніку? Тут також ми можемо припускати, спираючись на якісь офіційні заяви. Відносно нещодавно було повідомлення Генштабу про те, як у травні 2023 року заходили судна, які саме завозили зброю. Тобто під живим щитом цивільного балкеру, який начебто йде по зерно, йде не з порожніми трюмами. І така кількість балкерів, як на мене, вказує на те, що, напевно, так (зброю завозять – ред.). А чому б і ні? Вони для цього його (порт) в тому числі ремонтували і налагоджували цю логістику свою», – каже Старушко.
З огляду на бойові дії і окупацію Росією частини південних територій України, редакція не може отримати офіційного підтвердження про деякі озвучені свідчення чи незалежно їх перевірити.
Скадовськ: «зберігають боєприпаси»
На окупованій частині Херсонщини попит на роботу Скадовського та Генічеського торгових портів високий, сказав в інтерв’ю місцевим ЗМІ призначений Росією керувати окупованою частиною регіону Володимир Сальдо. Але їх не запускають в роботу, тому що порти вимагають проведення днопоглиблювальних робіт. Це наразі неможливо здійснити через заборону експлуатації цивільних плавзасобів, пояснив Сальдо.
Заступник директора Центру близькосхідних досліджень Сергій Данилов розповів «Новинам Приазов’я», що Скадовський морський порт наразі використовується саме як місце зберігання зброї і боєприпасів.
«Він не функціонує як власне порт, як інфраструктурний об’єкт, але він використовується у військових цілях. По порту вже було декілька «прильотів». Причальна стійка та особливо складські приміщення, це суто військовий, а не мирний об’єкт. Судноплавства немає. Можливо, його використовувала прикордонна служба ФСБ», – каже він.
Якщо Скадовський порт можна використовувати, то Генічеський був у поганому стані ще до окупації, зазначив експерт. Втім, Данилов не виключає, що якщо окупація триватиме, то окупаційна влада згодом вкладатиме кошти у розвиток портів і запустить їх у роботу.
Маріуполь: «максимальна загроза»
Радник міського голови Маріуполя Петро Андрющенко у травні повідомив, що місцевий порт «ожив». За його словами, окупанти готують підприємство до повноцінного старту. У комплексі з можливим швидким запуском прямої залізниці це становить максимальну загрозу, написав посадовець у своєму телеграм-каналі.
Депутат Маріупольської міської ради Дмитро Забавін розповів «Новинам Приазов’я», що завантаженість порту на сьогодні складає близько 20% від тих обсягів, які були там до повномасштабного вторгнення Росії. Великі вантажні судна до порту не заходять, втім, окупаційна влада заявляє, що хоче розвивати порт, каже депутат.
Збираються направити понад 5 мільярдів їхніх рублів для того, щоб реконструювати порт і зробити можливим використання його для кораблів до 30 тонн
«Вони ухвалили якусь в себе програму по реконструкції Маріупольського і Бердянського портів і на них збираються направити понад 5 мільярдів їхніх рублів для того, щоб реконструювати порт і зробити можливим використання його для кораблів до 30 тонн. Тому що зараз в основному в Маріупольський порт заходять баржі невеликого вмісту. Це свідчить про те, що окупанти не можуть сьогодні використовувати порт за його повним призначенням», – каже він.
За інформацією Забавіна, до порту завозять, як правило, будівельні матеріали. Втім, політик не виключає, що зброю також: «Це ж окупанти, і по-іншому бути не може, що навіть маленькими обсягами, але вони через порт завозять під прикриттям будівельних матеріалів зброю. Я в цьому переконаний».
Страх від ударів ЗСУ
Ще одна причина, чому окупанти не використовують Маріупольський порт у тому обсягу, в якому хотіли б – це удари ЗСУ по військових обʼєктах в окупованому Криму, впевнений політик. Через це російські сили вимушені використовувати дуже обережно свій флот. Забавін переконаний, що окупаційній владі навряд чи вдасться запустити порт на повну потужність цього або наступного року.
«Їм не вистачає потужностей. Якби вони хотіли через Маріупольський порт повністю поставляти озброєння, то в них зараз це не вийде. Їм ще потрібно заглибити дно моря, тому що, відповідно, було затоплено дуже багато кораблів і зараз вони використовують приблизно половину від всіх причалів, які були в порту. Тож перед ними стоїть комплексна проблема. Пройшло два роки і жодне великовантажне судно за цей час не зайшло в Маріупольський порт», – зауважив він.
«Законна ціль»
Експерт у сфері транспорту Максим Гардус зазначив, що порти Приазов’я наразі перебувають в дуже поганому стані через комплекс причин. Одна з них – це те, що вони є «законною мішенню для українських військ», через що відбувається регулярний обстріл окупованих портів.
«Щодо економічної діяльності – у Скадовську просто все погано. Він занадто близько до лінії фронту і він просто ледь животіє. Щодо Бердянська та Маріуполя – там порти використовували для експорту краденого зерна та металу, але не дуже активно. Бо через міжнародні санкції проти РФ для цих перевезень можна залучати або суто російські судна, а торговельний флот в Росії не дуже великий, або судна країн, які є нейтральними в цій війні й не бояться санкцій, але таких дуже набагато», – зазначив експерт.
Інфраструктура портів з часом старіє, це також впливає на їхні потужності, каже Гардус. Окупаційній владі довелося вкласти певні гроші, щоб розібрати завали, ремонтувати наслідки обстрілів, але про днопоглиблення, побудову нових причалів, терміналів, закупівлю кранів, закупівлю перевантажної техніки в самих портах, навіть не йдеться, наголосив він.
Відновлення портів після деокупації залежатиме від того, в якому стані вони повернуться під контроль України, додав Гардус.
«Це прогнозувати доволі складно, бо це більш військові питання – коли відбудеться ця деокупація, наскільки важкими будуть бої, якої шкоди нанесуть інфраструктурі в ході боїв. Тому прогнозувати це неможливо. Наприклад, Херсон був звільнений доволі швидко і доволі безболісно, тому Херсонський порт хоч і постраждав, проте наразі його перспективи відродження виявляються абсолютно реалістичними після кінця війни. А про порти Приазов’я дуже важко сказати, бо ми не знаємо, в якому стані вони прийдуть до влади України після завершення війни», – пояснив він.
- Російське масштабне військове вторгнення в Україну триває від 24 лютого 2022 року. У Росії заперечували, що ведуть проти України загарбницьку війну і назвали це «спеціальною операцією». Також російська влада заперечує, що скоює злочини проти цивільних жителів України.
- Росія планувала перетворити порти Маріуполя та Бердянська на базу свого військового флоту, заявляв ще у грудні 2022 року Сергій Шойгу, який обіймав на той час посаду міністра оборони РФ. За його словами, російське міноборони планувало розгорнути в цих окупованих містах пункти базування суден забезпечення військово-морського флоту Росії.
- Після окупації порти Маріуполя та Бердянська були включені до реєстру морських портів Росії.