22.01.2025

Що заважає країнам НАТО збільшити витрати на оборону?

Від Онлайн Кредит

Президент США Дональд Трамп очікує, що союзники Вашингтона по НАТО будуть витрачати більше на бомби та кулі. Пропозиція Трампа щодо членів виділяти 5 відсотків ВВП на оборону була широко відхилена, але попит на більші бюджети є реальним і, як очікується, не зникне.

Генеральний секретар НАТО Марк Рютте заявив, що витрати, можливо, доведеться збільшити до 3,7 відсотка ВВП. Вище цього показника зараз лише Польща.

Поточна ціль щодо витрат на оборону становить 2 відсотки ВВП, яку більшість членів досягли або перевищили у 2024 році.

Нова цільова сума витрат, ймовірно, буде погоджена на саміті НАТО в Гаазі в червні. Для цього потрібна згода всіх 32 держав-членів.

Європейські країни збільшили оборонні бюджети після повномасштабного вторгнення Росії в Україну в 2022 році. І багато лідерів заявили, що збільшення витрат має продовжуватися для протидії зростаючій військовій загрозі з боку Москви.

Бійці 24-ї механізованої бригади ЗСУ під час навчань на полігоні поблизу лінії фронту в Донецькій області. 21 січня 2025 року


Бійці 24-ї механізованої бригади ЗСУ під час навчань на полігоні поблизу лінії фронту в Донецькій області. 21 січня 2025 року

Але застосувати це на практиці – найскладніше.

Багато урядів уже стикаються з «дірявими» бюджетами, борговими пенсійними системами, браком горшей на соціальні програми і незадоволеними виборцями з різними пріоритетами. До цього додається політична нестабільність.

Погляд на три найбільші європейські військові держави підкреслює масштаби перешкод для великих інвестицій у їхні збройні сили.

Німеччина

Згідно з даними НАТО, у номінальному вираженні Німеччина є найбільшою європейською потугою, виклавши на оборону майже 98 мільярдів доларів у 2024 році.

Це становить 2,12 відсотка ВВП, менше, ніж у багатьох інших членів НАТО. Зусилля щодо збільшення постали перед цегляною стіною і призвели до краху німецького уряду в грудні.

Стіна, про яку йде мова, є конституційним правилом, відомим як боргове гальмо. Воно обмежує розмір загального боргу Німеччини та річних запозичень.

Була внесена пропозиція призупинити боргове гальмо, враховуючи винятковий тиск на витрати – не лише на оборону – спричинений війною в Україні, але правляча коаліція Німеччини не змогла досягти консенсусу.

Міністерство оборони опублікувало плани масштабних інвестицій, щоб зробити німецьку армію «готовою до війни», але міністр оборони Борис Пісторіус розлютився через брак коштів.

Українські танкісти на танку «Леопард», наданому Німеччиною. Жовтень 2024 року


Українські танкісти на танку «Леопард», наданому Німеччиною. Жовтень 2024 року

Тепер німці підуть на дострокові парламентські вибори в лютому, але питання оборони ледве реєструється як питання кампанії.

Політики протягом 30 років не вели серйозної розмови про необхідність витрат на оборону

Опозиційні християнські демократи, схоже, вийдуть переможцями, і їхня обіцянка підтримувати витрати на рівні «щонайменше» 2 відсотків ВВП не змусить Вашингтон до прискореного серцебиття. У передвиборчій програмі партії пообіцяли зберегти механізм боргового гальмування, який популярний серед виборців.

Ніку Попеску з Європейської ради з міжнародних відносин сказав, що ситуація у Німеччині є ілюстрацією загальноєвропейської проблеми.

«Політики протягом 30 років не вели серйозної розмови з громадськістю про необхідність витрат на оборону, – сказав він. – Багато хто боїться вести цю розмову. Цьому заважає політична гамівна сорочка».

Франція

Франція тому приклад. Політична нестабільність зірвала плани збільшення витрат на оборону в короткостроковій перспективі.

Президент Емманюель Макрон втратив парламентську більшість на дострокових виборах влітку, що унеможливило ухвалення бюджету на 2025 рік. Це означає, що витрати Франції на оборону поки що застрягли на рівні 2024 року, залишаючи заплановане збільшення на 3 мільярди доларів у підвішеному стані.

Буде важко пояснити, що на оборону потрібні додаткові витрати

Ключові блоки в парламенті мають абсолютно різні бюджетні пріоритети.

І ліві, і ультраправі хочуть збільшення соціальних витрат, тоді як правоцентристи хочуть скорочення податків, і ніхто, схоже, не бажає йти на компроміс.

Уряд може будь-коли втратити вотум довіри.

«Оборона ніколи не обговорюється, – сказав Олів’є Коста з Sciences Po у Парижі. – Вся історія полягає в тому, що політичні лідери прагнуть виграти наступні президентські вибори».

Українські артилеристи ведуть вогонь з реактивної системи залпового вогню «Вампір» по позиціях російських військ. Неподалік від міста Авдіївки на Донеччині, 31 травня 2023 року


Українські артилеристи ведуть вогонь з реактивної системи залпового вогню «Вампір» по позиціях російських військ. Неподалік від міста Авдіївки на Донеччині, 31 травня 2023 року

Тим часом бюджетна ситуація у Франції вже напружена до крайньої межі. Державний борг становить 120 відсотків ВВП, що вдвічі перевищує межу боргу ЄС.

«Франція гірша за Німеччину за всіма економічними показниками», – заявив прем’єр-міністр Франції Франсуа Байру 14 січня.

Коста сказав, що «в нинішньому контексті буде дуже важко пояснити громадянам, що на оборону потрібні додаткові витрати».

Велика Британія

Британія має один із найбільших оборонних бюджетів у Європі. Приблизно 82 мільярди доларів – це становить 2,33 відсотка ВВП. Політична ситуація в країні більш стабільна, оскільки новий уряд має значну більшість у парламенті.

Але прем’єр-міністр Кір Стармер переміг на минулорічних виборах, пообіцявши не підвищувати податки та скоротити запозичення.

Він також пообіцяв зберегти витрати на пріоритетні напрямки. Це стосується оборони, а також охорони здоров’я, освіти та транспортної інфраструктури.

Українські добровольці на навчаннях з ведення боїв у міській зоні на військовому полігоні в південній Англії. Серпень 2022 року


Українські добровольці на навчаннях з ведення боїв у міській зоні на військовому полігоні в південній Англії. Серпень 2022 року

Наразі державний борг Великої Британії досяг найвищого рівня з 1960-х років.

Все це означає, що існує дуже обмежений простір для збільшення оборонних витрат.

У листопаді Стармер сказав Рютте, що навесні уряд «встановить курс» на підвищення витрат на оборону до 2,5 відсотка ВВП.

Відсутність графіка для цих зобов’язань щодо витрат піддається критиці, як і його амбіції, які значно поступаються цифрам, названим Рютте.